Netto mediabestedingen stegen in 2021 boven het niveau van 2019.

Onderzoeksbureau Nielsen rapporteert een grote stijging ten opzichte van 2020. De netto bestedingen lagen zelfs hoger dan in 2019. De netto mediabestedingen in Nederland vertegenwoordigden vorig jaar een waarde van 5,34 miljard euro. Dat is 22% meer dan in 2020 en ook meer dan in 2019, het laatste jaar vóór de coronapandemie die het bestedingspatroon veranderd heeft. Deze conclusies meldt onderzoeksbureau Nielsen.

In 2020, het eerste coronajaar, gaven bedrijven minder uit aan reclame. In 2021 is er weer meer uitgegeven. Adverteerders spendeerden met name meer aan internetmarketing, maar ook aan media zoals dagbladen, radio, out-of-home en televisie. Per saldo stegen de totale netto mediabestedingen met ruim 950 miljoen euro (+22 procent). In vergelijking met 2019 gaat het om een stijging van +14 procent. Te verwachten valt dat deze trend zich ook in ons land heeft voorgedaan.

Ook out-of-home-reclame werd in 2020 hard getroffen door de coronapandemie. Adverteerders gaven minder uit aan (digitale) reclameborden op straat omdat de meesten onder ons vanwege de lockdowns binnen zaten. In 2021 stegen de totale mediabestedingen met 28%. De bestedingen liggen nog 10% onder het niveau van voor de pandemie, aldus Nielsen. 

Er is in 2021 ook meer advertentiebudget uitgegeven aan dagbladen (+12 procent), magazines (+6 procent), televisie (+20 procent) en radio (+23 procent).

Aan huis-aan-huis-bladen (-11 procent), sponsoring (-2 procent), vaktijdschriften (-15 procent) en folders (-19 procent) werd minder uitgegeven. 

Meer info: contacteer uw account manager op info@lym.be

Bron: http://www.adformatie.nl – auteur: Rens Blom

Plaats een reactie

Nog geen reacties.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Plaats een reactie