There’s no such thing as a free lunch

Op een dag wilde een van Sokrates’ leerlingen het woord nemen. Maar nog voor hij van wal kon steken, onderbrak zijn leermeester hem met een vraag of hij zijn verhaal door de Drie Zeven had gehaald.

“De drie zeven? Welke drie zeven”, vraagt de man verbaasd.
“Laten we het proberen”, stelt Socrates voor. “De eerste zeef is de zeef van de waarheid. Heb je onderzocht of het waar is wat je mij vertellen wilt?”
“Nee, ik hoorde het vertellen en…”
“Ah juist! Dan is het toch zeker wel door de tweede zeef gegaan? De zeef van het goede? Is het iets goeds wat je over mijn vriend wilt vertellen?”
Aarzelend antwoordt de man: “Eeeh nee, dat niet. Integendeel…”
“Hm”, zegt de wijsgeer. “Laten we dan de derde zeef gebruiken. Is het noodzakelijk om mij te vertellen wat jou zo opwindt?”
“Nee, niet direct noodzakelijk”, antwoordde de man.
“Welnu”, zegt Socrates glimlachend. “Als het verhaal dat je vertellen wilt, niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk is, dan wil ik het liever niet weten. Ik raad je zelfs aan het te vergeten.”

Zo is het ook ‘in de PR’. De basis voor effectieve PR schuilt in een goede en betrouwbare informatievoorziening met een hoge relevantie. PR is onmisbaar in de communicatiemix. Het zorgt voor ‘gratis’ publiciteit en helpt u de identiteit van uw onderneming op te bouwen. Het geeft uw bedrijf aanzien en autoriteit. En free publicity wordt beter gelezen en onthouden dan betaalde publiciteit.

Overigens is dat ‘gratis’ relatief. ‘There’s no such thing as a free lunch’ zegt dan weer een hedendaagse wijsheid. U zult moeten investeren in tijd, in relaties, in middelen én in een strategie. Blijft het feit dat PR vergeleken met andere onderdelen van de communicatiemix een relatief bescheiden investering vergt. Terwijl het leidt tot een hoge geloofwaardigheid. Immers, andermans oordeel is altijd geloofwaardiger dan uw eigen ronkende woorden. Helaas geldt dat ook als dat oordeel minder vleiend uitvalt.

Daarmee is meteen een van de grote nadelen van PR genoemd. Het is niet te ‘controleren’. Niet alle publiciteit is goede publiciteit. Zelf kunt u niet bepalen wanneer, hoe en zelfs niet wat er gepubliceerd wordt. Veel uitingen zijn eenmalig en free publicity is niet ‘for sale’. Negatief gesteld u bent aan de goden overgeleverd, een gedachte waar Sokrates al slecht aan kon wennen.

Om het positief te houden: is slechte publiciteit per definitie slecht, goede publiciteit is fantastisch. Blijft de vraag: hoe komt u aan zo’n ‘goede pers’?  PR is alleen effectief als het professioneel en structureel wordt aangepakt. Het is ook een zaak van lange adem. Verwacht niet dat u na uw eerste persbericht meteen de voorpagina haalt. Verder moet de pers u betrouwbaar achten. U moet u servicegericht opstellen, en vooral: u moet u verplaatsen in de journalist.

Die moet uw nieuwsfeit verspreiden. Dat betekent dat u hem in ieder geval persoonlijk weet te vinden. En het liefst: dat u een band met hem opbouwt. Daardoor staat hij eerder open voor uw berichten, en u kunt zich beter in zijn positie verplaatsen.

Bij dat laatste geldt één vast gegeven: een journalist wil nieuws zien.

Plaats een reactie

Nog geen reacties.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s