Twitter berekent een reputatiescore van elke gebruiker

Heeft u zich al afgevraagd hoe Twitter bepaalt welke gebruikers er voorgesteld worden onder “Who to follow”?

John Battelle, oprichter van Federated Media Publishing, vroeg dat op de Web 2.0 Summit aan de mede-oprichter van Twitter, Evan Williams. Een deel van het antwoord luidt dat het bedrijf een reputatiescore berekent voor elke gebruiker, zegt Williams.

Williams – die recent is afgetreden als CEO van Twitter om zich toe te kunnen leggen op het product – gaf geen details, maar hij zei wel dat elke gebruiker op Twitter een reputatiescore heeft, die binnen het bedrijf gebruikt wordt voor hun “Who to follow”-toepassing. Deze score kan volgens Williams uiteindelijk een toepassing zijn van Twitter die publiek gemaakt wordt.

Reputatiescores, en vooral de mate van sociale invloed, zijn ‘in’ in de huidige wereld van de sociale media. Het beginnend bedrijf Klout heeft een heel bedrijf kunnen oprichten rond het berekenen van sociale invloed. De Klout-score voor een gebruiker van Twitter kan bijvoorbeeld bepalen of hij of zij een speciale behandeling krijgt bij een luchtvaartmaatschappij of in een hotel.

Blijkbaar denkt Twitter er nu al een tijdje over na om de interne reputatiescores die zij gebruiken, openbaar te maken. Als ze dat zouden doen – en we hopen dat dat gebeurt – zou Twitter de hele nieuwe markt die draait rond sociale invloed kunnen omgooien.

Bron: Twitter Calculates Reputation Scores for Each User – Vrij vertaald door Noortje Van Den Steen

Plaats een reactie

Nog geen reacties.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s