Sociale media vereisen een systematische aanpak

Als wij de conclusie lezen die John Jantsch schrijft op het einde van zijn e-book “Let’s Talk Social Media for Small Business Version Two”, kunnen ook wij enkel besluiten dat sociale media voor de KMO een systematische aanpak vereist en deel dient uit te maken van de marketingstrategie.

Veel nieuwkomers in de wereld van sociale media vinden het enorm moeilijk om de beste aanpak te bepalen van de – naar hun gevoel – eindeloze lijst van taken die ze krijgen voorgeschoteld.

Om volwaardig te kunnen deelnemen aan sociale media als onderdeel van je marketingstrategie, heb je discipline, routine en dagelijkse toewijding nodig. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat sociale media ertoe dienen op lange termijn sterk te staan en diepere netwerken uit te bouwen. Je mag dus niet te snel winst verwachten.

Hieronder vind je een voorbeeld van een automatische routine, dat kan misschien van pas komen om te bepalen hoe je sociale media het best kan integreren in je algemeen marketingplan.

Tweemaal per dag

–          Twitter bekijken via TweetDeck met vooraf ingestelde zoektermen, reageren indien nodig en geschikte @replies volgen.

–          MyBlogLog vluchtig bekijken: deze site houdt me voortdurend op de hoogte van populaire links en real time veranderingen, waardoor ik onmiddellijk kan reageren.

–          Commentaren op mijn blog beantwoorden.

Dagelijks

–          Iets plaatsen op mijn blog: dit wordt geregistreerd door RSS, Twitter, Facebook en FriendFeed

–          Kijken of mijn volgers op Twitter relevante gesprekken voeren waaraan ik kan deelnemen.

–          Google Reader overlopen op zoek naar interessant leesvoer en nieuwe ideeën.

–          Favorieten op Google Reader delen: zij verschijnen dan op Facebook, waar je ook kan inschrijven.

–          Tweet plaatsen over blogpagina’s waarop ik geabonneerd ben.

–          Blogpagina’s die ik leuk vind van een bookmark voorzien (om met de rechtermuisknop dingen te posten, gebruik ik Firefox): dit wordt naar FriendFeed verzonden.

–          Via Stumble Upon boeiende blogs ontdekken: deze verschijnen dan ook op Facebook en FriendFeed.

–          Met Google Alerts nagaan of mijn naam, merk of producten in Google Reader of als RSS feed vermeld worden. Reageren indien nodig.

–          Mogelijk opmerkingen plaatsen bij blogs, meestal als antwoord. Hiervoor gebruik ik Google Reader en BackType.

Wekelijks

–          LinkedIn Questions bekijken en antwoorden wanneer nodig.

–          Delicious, Digg en Mixx Popular bezoeken en bookmarks selecteren op interessante ideeën en populaire onderwerpen.

–          Bewust gesprekken becommentariëren waaraan ik wil deelnemen, ik richt me hierbij op de populairste onderwerpen.

–          Meedoen aan één drukbezochte conversatie op Twitter: via search.Twitter.com kom ik in real time te weten welke gesprekken relevant zijn.

 Bedenk dus een systeem en volg dat dagelijks. Zo leer je begrijpen wat voor een cruciale rol sociale media kunnen spelen in je algemene marketingstrategie.

 Vrij vertaald door Anja De Grave naar “Let’s Talk Social Media for Small Business Version Two” van John Jantsch.

Plaats een reactie

Nog geen reacties.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s