5 tips om meer uit Facebook te halen

Facebook is meer dan een database met profielpagina’s. Het is een sociaal netwerk waarbij je ook als bedrijf voordeel uit kunt halen. Er zijn veel manieren om in the picture te komen via Facebook.  In zijn e-book “Let’s Talk Social Media for Small Business” belicht John Jantsch de mogelijkheden. 

1. Fanpagina.

Al vanaf het begin bestaan er persoonlijke profielen en groepen, maar sinds een paar maanden werd de fanpagina-functie aangepast ten voordele van de bedrijfswereld. Iedere onderneming zou een fanpagina op Facebook moeten aanmaken en de inhoud daarvan zo veel mogelijk perfectioneren. Het leuke van die fanpagina’s is dat je ze nu kan vergelijken met het beheer van een gewone website. Je kan er toepassingen, inschrijvingsformulieren voor nieuwsbrieven, evenementen,… aan toevoegen en ze aanprijzen bij je Facebook-vrienden. Je updates verschijnen ook op de prikborden van je fans waardoor je nog meer bekendheid vergaart.

2. Aangepaste HTML.

Deze functie is iets meer technisch georiënteerd maar wanneer je een fanpagina aanmaakt, bevat deze steeds verschillende tabbladen met elk een specifieke inhoud (elk tabblad heeft een eigen URL-adres, dus je kan elk deel van je fanpagina promoten op het internet). Door de eigen opmaaktaal van Facebook, nl. Facebook Mark-Up Language (FBML) te gebruiken, kan je aangepaste box pages ontwerpen met HTML-inhoud zoals inschrijvingsformulieren voor nieuwsbrieven, RSS-feeds voor blogs en gedownloade bestanden. Het is dus vergelijkbaar met een eigen website.

3. Speciale inhoud.

Geef je Facebook-fans een extraatje dat ze niet kunnen vinden op je blog of website. Upload afbeeldingen uit je PowerPoint-presentaties, artikels uit lokale bladen waar je aan meewerkt of spontane video’s die je gemaakt hebt met de videotoepassing van Facebook. Je kan een gedeeltelijke overlapping met andere sociale netwerksites zoals Twitter niet vermijden dus het is belangrijk om de Facebook-gebruikers toch iets unieks te geven. Ik weet dat sommige mensen nogal sceptisch staan tegenover het hergebruiken van Twitterboodschappen op Facebook, maar voor mij is dat geen enkel probleem. Mensen vertellen me regelmatig dat ze Facebook verkiezen boven Twitter en op die manier blijven ook zij op de hoogte van updates.

4. Evenementen, video’s en andere toepassingen.

Wees niet bang om zo veel mogelijk Facebook-toepassingen te gebruiken. Maak reclame voor evenementen, neem beeldmateriaal op, upload video’s, organiseer wedstrijden en polls. Aan de hand van de ingebouwde tools, is dit alles helemaal niet moeilijk. Vergeet ook niet je Facebook-activiteiten te koppelen aan je eigen website en blog d.m.v. een Facebook Fan Box, hier vindt u de link naar deze tool.

5. Advertenties.

Facebook stelt één van de beste advertentietools ter beschikking die momenteel te vinden zijn. Je kan advertenties richten op bepaalde leden o.b.v. allerlei criteria. Bovendien blijven de campagnekosten redelijk laag. Boeiende reclame maken en je Facebook-fanpagina aanbevelen is belangrijker dan iets proberen te verkopen. Promoot je witboek, evenementen en educatieve inhoud want eens het publiek zich bewust wordt van de kwaliteit die je biedt, krijg je de kans het vertrouwen te winnen dat nodig is om iets te kunnen verkopen.

Bron: “Let’s Talk Social Media for Small Business” van John Jantsch – vertaling door Anja De Grave

Plaats een reactie

Nog geen reacties.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s